Met een stappenteller naar 10.000 stappen per dag

On 5 april 2018 by Marleen Diemel

Voldoende bewegen hoort bij een gezonde leefstijl

Veel mensen ondervinden te weinig dagelijkse beweging waardoor gezondheidsrisico’s op de loer liggen. Je kunt hier zeker wat aan doen!  Simpelweg door meer te gaan lopen. Lopen/ wandelen is een laagdrempelige vorm van lichaamsbeweging en levert direct gezondheidswinst op.

Onderzoeksresultaten tonen aan dat lopen:

  • goed is voor je hart en bloedvaten
  • je helpt om een gezond lichaamsgewicht te behouden
  • je uithoudingsvermogen, soepelheid en spierkracht verhoogt
  • gevoelens van stress, depressie en angst verminderen
  • bijdraagt aan je vitaliteit en welbevinden

Concept 10.000 stappen per dag

Het aantal stappen, gemeten op één dag, is representatief voor de hoeveelheid dagelijkse beweging. Met een stappenteller (app) kun je jouw aantal stappen dagelijks objectief registreren. De stappenteller kan tevens dienen als motivator op weg naar meer beweging.

Waarom 10.000 stappen?

  • via dagelijkse activiteiten zet men bij benadering 6.000 stappen op een dag
  • Iemand die niet sportief actief is, zal dagelijks 200 kcal extra moeten verbruiken om zinvol bij te dragen aan zijn algemene gezondheid
  • omgerekend is dat ongeveer 4.000 stappen extra zetten
  • dit is in overeenstemming met de Nederlandse Norm Gezond Bewegen( NNGB): 30 minuten per dag extra bewegen (matig intensief, flink doorstappen, niet slenteren)
  • de extra stappen mogen over verschillende periodes van beweging verdeeld worden. Bijv. neem trap i.p.v. lift, lunch wandelen, mobiliteit naar werk: een bushalte verder lopen of fietsen

Als je fietst of zwemt dan registreert de stappenteller niets. Door omrekenen kun je ook die activiteit omzetten in stappen: 10 min. fietsen/ zwemmen is ongeveer gelijk aan 1.000 stappen.

Aantal stappen per dag en leefstijlniveaus voor gezonde volwassenen (bron TNO):

Gemeten stappenactiviteit Leefstijl
0 – 4999 Zittende leefstijl
5000 – 7499 Licht actieve leefstijl
7500 – 9999 Matig actieve leefstijl
10.000 – 12.499 Actieve leefstijl
12.500+ Zeer actieve leefstijl

Advies

10.000 stappen zijn een algemeen streefdoel. Alvorens het concept 10.000 stappen per dag toe te passen dien je eerst na te gaan hoeveel stappen je dagelijks gemiddeld zet (gedurende 1 week de gemeten stappen noteren). Van daaruit kan men geleidelijk gaan opbouwen. Algemene tip voor wandelen: loop rechtop met een soepele tred, heupen los en laat de armen ontspannen mee zwaaien. Voor het leniger en krachtiger worden moet men meer doen dan alleen lopen! Sporten.

Comments are closed.